Regulamin organizacyjny szkoły

 

                                                                                                                                                                                                   Załącznik do Zarządzenia nr 2/2024/2025 Dyrektora                                                                                                                                                                       Szkoły   Podstawowej   im. prof. J. Kostrzewskiego  w Węglewie z dnia 29 sierpnia 2024 r.

                                                                                                         

 

                    REGULAMIN ORGANIZACYJNY  SZKOŁY PODSTAWOWEJ  IM.PROF.J.KOSTRZEWSKIEGO  W WĘGLEWIE

Podstawa prawna :

Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( tj. Dz. U. z 2019 r.,  poz. 506 ze zm.)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji,  przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków ( Dz. U. z 2002 r. , Nr 5, poz. 46 )

 

ROZDZIAŁ I  Postanowienia ogólne

 

§ 1

1.        Ilekroć w Regulaminie organizacyjnym jest mowa o:

1)      Szkole - należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową im .prof. J. Kostrzewskiego

w Węglewie;

2)      Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły;

3)      Statucie - należy przez to rozumieć Statut Szkoły;

4)      Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty ( tj. Dz. U. z 2019r., poz. 1481);

5)      Nauczycielu - należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Szkole;

6)      Pracowniku niepedagogicznym - należy przez to rozumieć pracowników samorządowych administracji i obsługi zatrudnionych w Szkole.  

2.        Plan organizacyjny Szkoły  określa:

1)      Schemat organizacyjny Szkoły, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu,

2)      zasady funkcjonowania, kierowania, sprawowania nadzoru,

3)      wykaz stanowisk pracy,

4)       zakres zadań pracowników.

 

§ 2

1.        Szkoła jest jednostką budżetową, powołaną do wykonywania przynależnych zadań publicznych określonych przepisami prawa.

2.        Siedzibą Szkoły jest budynek znajdujący się w miejscowości Węglewo 16.

3.        Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina Pobiedziska.

4.        Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Wielkopolski Kurator Oświaty.

5.        Szkoła realizuje zadania wynikające ze Statutu Szkoły.

6.        Podstawą gospodarki finansowej Szkoły jest roczny plan finansowy.

7.        Szkoła pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu.

8.        Szkoła prowadzi rachunkowość w oparciu o obowiązujące przepisy i sporządza na ich podstawie sprawozdawczość finansową.

 § 3

Podstawą prawną działania Szkoły są:

1.Statut Szkoły Podstawowej im .prof. J. Kostrzewskiego w Węglewie;

 

§ 4

1.        Akty prawa wewnątrzszkolnego wydawane są w formie pisemnej przez Radę Pedagogiczną, Dyrektora lub z jego upoważnienia przez inne osoby, a także na podstawie szczegółowych upoważnień, wynikających z przepisów prawnych.

2.        Aktami  wewnątrzszkolnymi są:

1)      uchwały Rady Pedagogicznej;

2)      zarządzenia Dyrektora;

3)      decyzje administracyjne;

4)      komunikaty i obwieszczenia.

3.        Uchwały Rad Pedagogicznych rozstrzygają sprawy zgodnie z kompetencjami określonymi w ustawie o systemie oświaty i aktach wykonawczych.

4.        Zarządzenia Dyrektora regulują zasadnicze dla Szkoły sprawy wymagające trwałego unormowania.

5.        Decyzjami rozstrzyga się sprawy o charakterze indywidualnym lub których czas obowiązywania jest ściśle określony.

6.        Komunikaty i obwieszczenia dotyczą  informacji o bieżącej działalności Szkoły.

 

 

§ 5

1.        Zbiory aktów normatywnych powszechnie  obowiązujących i  ewidencję aktów wewnątrzszkolnych prowadzi Dyrektor.

2.        Pracownicy zatrudnieni na poszczególnych stanowiskach zobowiązani są do gromadzenia  aktów wewnątrzszkolnych, dotyczących działań zgodnych z ich zakresem obowiązków.

 

§ 6

1.        Budynek i teren Szkoły objęty jest nadzorem kamer (monitoringiem wizyjnym).

2.        Zasady funkcjonowania monitoringu wizyjnego:

1)      system monitoringu wizyjnego CCTV stanowi integralny element zapewnienia bezpieczeństwa w Szkole.

2)      budynki są oznaczone informacją, że obiekt jest monitorowany;

3)      zapisy z monitoringu przechowywane są automatycznie przez 14 dni na dysku twardym w systemie CCTV z możliwością nagrania na inne nośniki danych.

3.        Zapisy z monitoringu wizyjnego mogą być wykorzystane w celu:

1)      ustalenia przebiegu zdarzeń i osób w nich uczestniczących;

2)      identyfikacji osób przebywających na terenie Szkoły.

                                                

 

ROZDZIAŁ II Zasady kierowania pracą Zespołu

 

§ 7

1.        Pracą szkoły kieruje Dyrektor.

2.        Dyrektor w stosunku do pracowników jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu Pracy.

3.        W przypadku nieobecności Dyrektora jego zadania wykonuje Wicedyrektor, ????
w szczególności do:

1)      bieżących spraw bhp;

2)      bieżących spraw porządkowych;

3)      bieżących spraw organizacyjnych.

§ 8

1.        Pracownicy Szkoły wykonują zadania zgodnie z zakresem czynności.

2.        Zakresy czynności pracowników, w tym na stanowiskach kierowniczych określa Dyrektor w formie pisemnej.

3.         osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Szkole odpowiadają za:

1)      terminową i prawidłową realizację zadań i kompetencji podległych pracowników;

2)      organizację i skuteczność pracy podległych pracowników;

3)      przygotowanie i realizację zarządzeń i decyzji Dyrektora, uchwał Rady Pedagogicznej oraz aktów prawnych wydanych przez organ prowadzący, nadzorujący, a także instytucje upoważnione do nadzoru i kontroli.

4.        Za realizację wyżej wymienionych zadań wicedyrektor i osoby zajmujące kierownicze stanowiska odpowiadają bezpośrednio przed Dyrektorem.

ROZDZIAŁ III  Organa Szkoły, zespół kierowniczy, stanowiska pracy

 

§ 9

1.        Strukturę organizacyjną Szkoły tworzą następujące organa Szkoły, zespół kierowniczy i stanowiska pracy:

1)      Organy Szkoły:

a)      Dyrektor

b)     Rada Pedagogiczna

c)      Rada Rodziców

d)     Samorząd Uczniowski

2)      Zespół kierowniczy:

a)      Dyrektor

b)     Główna Księgowa

3)      Stanowiska pracy:

a)      Nauczyciele (w tym Nauczyciel , Nauczyciele współorganizujący kształcenie)

b)     Psycholog

c)      Pedagog szkolny

d)     Pedagog specjalny

e)      Główna Księgowa

f)       Sekretarka

g)      Konserwator

h)     Sprzątaczki

 

2.        Dyrektor może tworzyć doraźne zespoły pracowników do realizacji określonych zadań.

 

                                                                                                                  ROZDZIAŁ IV  Zadania realizowane w Szkole 

§ 10

1.        Dyrektor w zakresie działalności organizacyjnej szkoły realizuje zadania:

1)      organizuje i realizuje całokształt prac zgodnie z założeniami Statutu Szkoły;

2)      egzekwuje od pracowników Szkoły realizację przydzielonych czynności organizacyjnych, dydaktycznych, wychowawczych i innych związanych  z działalnością statutową Szkoły;

3)      wprowadza regulaminy pracownicze w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi;

4)      opracowuje projekt arkusza organizacyjnego Szkoły;

5)      ustala zakresy czynności dla pracowników niepedagogicznych;

6)      kieruje działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą Szkoły;

7)      organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną;

8)      organizuje i przygotowuje zebrania rad pedagogicznych;

9)      zapewnia warunki bezpieczeństwa uczniów i pracowników na terenie Szkoły, jak również w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę poza terenem;

10)  zapewnia prawidłowy obieg dokumentów oraz właściwe przechowywanie akt  i druków ścisłego zarachowania;

11)  zapewnia prawidłową kontrolę wewnętrzną w ramach kontroli zarządczej;

12)  kształtuje właściwą atmosferę i dyscyplinę pracy, zapobiega przejawom dyskryminacji i mobbingu;

13)  współpracuje z organami Szkoły;

14)  inspiruje do innowacyjności i nowatorstwa;

15)  współdziała z organem prowadzącym i nadzorującym w zakresie realizacji zaleceń   i postanowień na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty;

16)  przedkłada do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej projekty planów pracy, planu finansowego, przydziału zajęć nauczycieli, planu doskonalenia zawodowego nauczycieli i innych spraw zgodnie z przepisami prawa oświatowego;

17)  przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej;

18)  zapoznaje Radę Pedagogiczną z planem nadzoru pedagogicznego w wymaganym prawem terminie oraz sprawozdaniem z jego realizacji, w tym co najmniej dwa razy w roku z wnioskami i wynikami z nadzoru;

19)  ustala, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, organizację pracy Szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;

20)  przedkłada Radzie Pedagogicznej wyniki klasyfikacji i promocji uczniów;

21)  realizuje uchwały Rady Pedagogicznej i wstrzymuje uchwały niezgodne  z przepisami prawa;

22)  opracowuje i realizuje plan finansowy Szkoły z zachowaniem dyscypliny budżetowej;

23)  sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami;

24)  prowadzi kontrolę realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego;

25)  podejmuje decyzje w sprawach przyjmowania uczniów do Szkoły, przenoszenia uczniów do innych klas oraz skreślania z listy uczniów;

26)  udziela zezwolenia na indywidualny program/tok nauki, nauczanie poza Szkołą, indywidualne nauczanie;

27)  zwalnia uczniów z zajęć edukacyjnych zgodnie z przepisami prawa oświatowego;

28)  organizuje warunki dla prawidłowej realizacji Konwencji o prawach człowieka  i prawach dziecka;

29)  umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;

30)  dokonuje oceny pracy nauczycieli ;

31)  stwarza warunków do realizacji awansu zawodowego, przydziela opiekunów stażu nauczycielom stażystom i kontraktowym, udziela wsparcia w czasie realizacji  stażu;

32)  dokonuje oceny dorobku zawodowego oraz przestrzega zasad awansu zawodowego zgodnie z odrębnymi przepisami;

33)  prowadzi sprawy kadrowe i socjalne pracowników, a w szczególności:

a)      nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły,

b)     przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych pracownikom,

c)      występowanie z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia,

d)     wydawanie świadectw pracy,

e)      wydawanie decyzji o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego,

f)       przyznawanie dodatku motywacyjnego i innych dodatków pieniężnych zgodnie  z przepisami prawa,

g)      dysponowanie środkami ZFŚS,

h)     występowanie z urzędu w obronie nauczyciela w celu ochrony jego  praw i godności,

i)       dokonywanie oceny pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych,

j)       decydowanie o skierowaniu do służby przygotowawczej nowo zatrudnionych pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych i przewodniczenie komisji oceniającej,

k)      określanie zakresu obowiązków , uprawnień i odpowiedzialności na stanowiskach pracy;

34)  egzekwuje przestrzegania przez uczniów i pracowników Szkoły ustalonego porządku oraz  dbałości o czystość i estetykę ;

35)  opracowuje  arkusz organizacyjny na każdy rok szkolny;

36)  sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno-gospodarczą Szkoły;

37)   organizuje wyposażenie w środki dydaktyczne i sprzęt;

38)  nadzoruje prawidłowego prowadzenia dokumentacji nauki  oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych;

39)  zapewnia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki;

40)  współdziała ze związkami zawodowymi w zakresie uprawnień związków zawodowych do opiniowania i zatwierdzania;

41)  zapewnia pomocy nauczycielom w wykonywaniu zadań oraz ich doskonalenia zawodowego;

42)  współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami doskonalenia nauczycieli  w organizacji praktyk studenckich;

43)  stwarza warunków do działania wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji;

44)  egzekwuje przestrzegania przez nauczycieli i uczniów postanowień Statutu;

45)  powołuje komisję rekrutacyjną;

46)  dopuszcza do użytku szkolny zestaw programów nauczania i zestaw programów wychowania przedszkolnego;

47)  podejmuje działania związane z dystrybucja podręczników;

48)  organizuje egzaminy klasyfikacyjne, poprawkowe i sprawdzające zgodnie z przepisami prawa oświatowego oraz sprawdzian zewnętrzny po klasie szóstej;

49)  podejmuje działania umożliwiające obrót używanymi podręcznikami;

50)  zgodne z prawem pełni funkcję administratora danych osobowych;

51)  wykonuje inne działania wynikające z przepisów prawa.

2.        Do zadań  Rady Pedagogicznej  należy:

1)      zatwierdzanie planów pracy Szkoły;

2)      podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;

3)      przygotowanie programu wychowawczego i profilaktyki szkoły w porozumieniu z Radą Rodziców;

4)      podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

5)      organizowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli,

6)      opiniowanie w sprawie powierzenia stanowiska Dyrektora i pozostałych stanowisk kierowniczych szkoły,

7)      opiniowanie organizacji  pracy Szkoły;

8)      opiniowanie indywidualnego toku nauki i programu nauki,

9)      opiniowanie zestawów podręczników,

10)  opiniowanie  projektu  planu  finansowego

11)  przekazywanie Radzie Szkoły do uchwalenia zmian do Statutu;

12)  ustalanie sposobów wykorzystania wniosków z nadzoru pedagogicznego;

13)  odwoływanie się od decyzji Kuratora w sprawie uchylenia Statutu lub niektórych jego postanowień;

14)  podejmowanie decyzji na wniosek Dyrektora w innych sprawach.

3.        Do zadań Rady Rodziców należy:

1)      pobudzanie i organizowanie aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów oraz zadań Szkoły;

2)      gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspierania działalności Szkoły oraz ustalenia zasad użytkowania tych funduszy;

3)      dofinansowywanie dzieci / uczniów znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej;

4)      współpraca z innymi organami Szkoły;

5)      wyrażanie i przekazywania opinii na temat pracy Szkoły;

6)      opiniowanie kandydatury na stanowisko Dyrektora;

7)      uchwalanie programów: wychowawczego i profilaktyki;

8)      opiniowanie dni wolnych od zajęć dydaktyczno –wychowawczych;

9)      opiniowanie materiałów ćwiczeniowych.

4.         Do zadań Samorządu Uczniowskiego należą:

1)      wszystkie sprawy uczniów w zakresie nie zastrzeżonym ustawami lub Statutem Szkoły;

2)      prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;

3)      prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z Dyrektorem;

4)      wybór opiekuna samorządu;

5)      wypowiadania się i opiniowania we wszystkich sprawach Szkoły.

 

                                                                                                                  ROZDZIAŁ V  Zadania realizowane przez pracowników pedagogicznych

§ 12

1.        Do obowiązków Nauczyciela  w Szkole należy w szczególności:

1)      wspieranie każdego ucznia w jego rozwoju;

2)      podnoszenie kwalifikacji zawodowych, dążenie do pełnego własnego rozwoju zawodowego;

3)      kształcenie i wychowywanie młodzieży w duchu umiłowania Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;

4)      dbanie o kształtowanie u uczniów postawy tolerancji, zgodnie z  ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

5)      Wykonywania poleceń służbowych

6)      Przedstawiania programu nauczania i obowiązujących na dany rok szkolny podręczników;

7)      Realizowania programów kształcenia oraz wychowania i opieki;

8)      Właściwego doboru metod, form organizacyjnych i środków dydaktycznych w nauczaniu przydzielonych zajęć edukacyjnych;

9)      Realizowania programów i planów pracy szkoły w zakresie wskazanym dla danego nauczyciela;

10)  Realizowania zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów w przewidzianym przepisami prawa wymiarze i zakresie;

11)  Wzbogacania swojego warsztatu pracy dydaktyczno-wychowawczej;

12)  wspierania, poprzez działania pedagogiczne, rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań dostosowanych do indywidualnych potrzeb;

13)  Udzielania pomocy uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych;

14)  Bezstronnego, obiektywnego, sprawiedliwego oraz systematycznego oceniania i traktowania wszystkich uczniów;

15)  Informowania  rodziców  uczniów  i  wszystkich  członków  rady

Pedagogicznej (w zależności od potrzeb i sytuacji) o osiągnięciach i niepowodzeniach szkolnych swoich uczniów;

       16) Uczestniczenia w różnych formach doskonalenia zawodowego;

        17) Prawidłowego prowadzenia dokumentacji dotyczącej nauczania przedmiotu i       działalności wychowawczej, zgodnie z obowiązującymi przepisami i poleceniami dyrektora;

       18) Pełnienia dyżurów zgodnie z przyjętym harmonogramem;

       19) Sprawowania opieki nad uczniami w czasie zajęć dydaktycznych i wychowawczych na terenie szkoły i poza nią, zgodnie z przepisami BHP i odrębnymi regulaminami;

    20) Wykonywania poleceń służbowych;

    21) Poza godzinami dydaktycznymi nauczyciel wyznaczony dzień i godzinę w    tygodniu, podczas której będzie dostępny w szkole i w trakcie której, odpowiednio do potrzeb, będzie prowadził konsultacje dla uczniów lub rodziców.

22)Rodzic jest obowiązany umówić się na spotkanie minimum 1 dzień wcześniej przez dziennik elektroniczny.

 

                            

§ 12

Zadania nauczycieli specjalistów

 

1.        Do zadań Pedagoga szkolnego należy:

1)      rozpoznawanie warunków rodzinnych, zdrowotnych, materialnych  i   psychofizycznych uczniów;

2)      udzielanie wszelkiej pomocy uczniom i ich rodzicom/opiekunom prawnym;

3)      współpraca z policją, strażą miejską i sądem dla nieletnich, poradnią psychologiczno-pedagogiczną;

4)      organizowanie pomocy materialnej dla uczniów;

5)      organizowanie działań o charakterze profilaktycznym, socjalizacyjnym i resocjalizacyjnym;

6)      organizowanie pomocy uczniom przewlekle chorym;

7)      współpraca z nauczycielami, wychowawcami;

8)      rozpoznawanie i przeciwdziałanie patologii , prowadzenie działań profilaktycznych;

9)      organizowanie doradztwa zawodowego.

 

2.        Do zadań Psychologa szkolnego należy: 

1)      prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych z uczniami oraz doradztwa psychologiczno– pedagogicznego dla uczniów, nauczycieli i rodziców;

2)      określanie odpowiednich form pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców, nauczycieli;

3)      współpraca z poradnią psychologiczno– pedagogiczną i innymi  poradniami specjalistycznymi;

4)      współpraca z rodzicami uczniów i wychowawcami;

5)      obserwacja psychologiczna uczniów.

3.        Do zadań Pedagoga specjalnego  należy:

 1) rozpoznawanie warunków rodzinnych, zdrowotnych, materialnych  i   psychofizycznych uczniów;

2) udzielanie wszelkiej pomocy uczniom i ich rodzicom/opiekunom prawnym;

3) współpraca z policją, strażą miejską i sądem dla nieletnich, poradnią psychologiczno-pedagogiczną;

4) organizowanie pomocy materialnej dla uczniów;

5) organizowanie działań o charakterze profilaktycznym, socjalizacyjnym i resocjalizacyjnym;

6) organizowanie pomocy uczniom przewlekle chorym;

7) współpraca z nauczycielami, wychowawcami;

8) rozpoznawanie i przeciwdziałanie patologii , prowadzenie działań profilaktycznych;

 

4.Do zadań Nauczyciela współorganizującego kształcenie należy:

1)      rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie;

2)  współorganizowanie zajęć edukacyjnych i  wychowawczych w formach integracyjnych, w szczególności:

     a) wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne wybór lub opracowanie programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania,

     b) dostosowywanie programów nauczania, programu  wychowawczo-profilaktycznego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie,

     c) w zależności od indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne, opracowanie dla każdego ucznia i realizowanie indywidualnych programów edukacyjnych,

     d) udział w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli;

3)  realizacja zajęć rewalidacyjnych lub socjoterapeutycznych;

4) udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne w doborze metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi oraz niedostosowanymi społecznie;

5) prowadzenie lub organizowanie różnego rodzaju form pomocy pedagogicznej i psychologicznej dla dziecka i jego rodziny.

 

 

                                                                                                                ROZDZIAŁ VI  Zadania realizowane przez pracowników administracji i obsługi

 

§ 13

1.        Pracownicy niepedagogiczni zatrudnieni w Szkole na umowę o pracę są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.

2.        Do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:

1)      przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;

2)      rzetelne wykonywanie przydzielonych zadań, efektywna współpraca z innymi pracownikami szkoły;

3)      dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;

4)      zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z interesantami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;

5)      zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;

6)      stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

7)      sumienne i staranne wykonywanie obowiązków oraz poleceń przełożonego.

3.        Pracownik samorządowy zatrudniony w Szkole zobowiązany jest przestrzegać szczegółowego zakresu obowiązków, kompetencji i uprawnień na zajmowanym stanowisku. Przyjęcie szczegółowego zakresu obowiązków jest potwierdzane podpisem pracownika.

4.Zakres obowiązków głównej księgowej:

1) Prowadzenie rachunkowości szkoły zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, polegające na :

a) zorganizowaniu sporządzania , przyjmowania, obiegu, archiwizowania dokumentów w sposób następujący:

-właściwy przebieg operacji gospodarczych,

-ochronę mienia będącego w posiadaniu jednostki,

-sporządzanie kalkulacji wynikowych kosztów wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości finansowej:

b) bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań i sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający:

- terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych,

- ochronę mienia będącego w posiadaniu jednostki oraz terminowe i prawidłowe rozliczanie osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie.

- prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych.

c) nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości:

2) Prowadzenie gospodarki finansowej jednostki zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającymi zwłaszcza na:

a) wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu , gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji jednostki,

b) zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę

c) przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,

d) zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań.

3). Analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji jednostki.

4) Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności rachunków, oraz rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.

5)Złożenie podpisu przez głównego księgowego na dokumencie źródłowym, co oznacza, że:

a) nie zgłasza zastrzeżeń do kompletności oraz formalno-rachunkowej rzetelności i prawidłowości dokumentów dotyczące tej operacji,

b) nie zgłasza zastrzeżeń do przedstawionej przez właściwych rzeczowo pracowników oceny prawidłowości merytorycznej tej operacji i jej zgodności z prawem,

c) zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie finansowym jednostki, która posiada środki finansowe na ich pokrycie.

6)      Główny księgowy w razie ujawnienia nieprawidłowości, wraca dokument właściwemu rzeczowo pracownikowi a , w razie nie usunięcia prawidłowości odmawia jego podpisania. O sytuacji tej powiadamia dyrektora szkoły.

7)      6Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez dyrektora jednostki, dotyczących prowadzenia rachunkowości.

8)       Kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonywania budżetu oraz jego zmian.

9)      Opracowanie zbiorczych sprawozdań finansowych w wykonywaniu budżetu i ich analiz.

10)  Prawidłowe przeprowadzanie okresowych inwentaryzacji majątku szkoły. Interpretowanie obowiązujących przepisów finansowych oraz prowadzenie w tym zakresie instruktażu dla pracowników.

11)  Bieżące zapóźnienie się i wdrażanie przepisów zawartych w aktach prawnych i innych dokumentach normatywnych.

12)  Opracowywanie projektów jednostkowych planów budżetowych szkoły na dany rok, tabel kalkulacyjnych funduszu płac i zatrudnienia.

13)  Przestrzeganie dyscypliny budżetowej i finansowej przy realizacji budżetu szkoły.

14)   Przestrzeganie ustalonych terminów wypłat oraz stosowanie prawidłowej ich ewidencji, realizowanie płatności, rozliczeń z innymi jednostkami i osobami.

15)  Przygotowanie dokumentów do podpisu

- sprawdzenie rachunków pod względem formalno – rachunkowym,

- wpisanie odpowiedniej klasyfikacji budżetowej,

 wypisanie przelewów z przestrzeganiem terminów płatności,

- sporządzanie not księgowych i list umów zlecenie.

16)  Pełnienie funkcji kontroli wewnętrznej w stosunku do całości realizowanych zadań finansowo – ekonomicznych szkoły.

17)  Podpisywanie dokumentów finansowych i sprawozdań.

18)  Przechowywanie i odpowiedzialność za zabezpieczenie akt archiwalnych.

19)  Ma prawo żądać od pracowników udzielenia informacji w formie ustnej lub pisemnej niezbędnych informacji i wyjaśnień.

20)  Ma prawo wnioskować do dyrektora szkoły o określenie trybu wykonywania przez innych pracowników prac niezbędnych do zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej oraz ewidencji księgowej, kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej.

21)  Podnoszenie swoich kwalifikacji

 

§ 14

 

 Do zadań Sekretarki  należy w szczególności:

1)      Prowadzenie sekretariatu szkoły zgodnie z instrukcją kancelaryjną i obowiązującymi w tym zakresie przepisami;

2)      Prowadzenie rejestru przesyłek przychodzących i wychodzących, przekazywanie korespondencji do dekretacji dyrektorowi;

3)      Prowadzenie spraw związanych z inwentaryzacją, w szczególności prowadzenie ksiąg inwentarzowych;

4)      Prowadzenie księgi obiektu budowlanego;

5)      Przestrzeganie terminów przeglądów technicznych i serwisowych;

6)      Przechowywanie i ewidencjonowanie pieczęci i pieczątek szkolnych;

7)      Przestrzeganie i prowadzenie księgi druków oraz druków ścisłego zarachowania;

8)       Prowadzenie strony BIP szkoły;

9)      Wykonywanie prac związanych z przygotowaniem dokumentów do archiwum zakładowego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;

10)   Prowadzenie dokumentacji obowiązku szkolnego i rocznego przygotowania przedszkolnego, współpraca w tym zakresie z innymi szkołami i instytucjami;

11)   Załatwianie spraw związanych z przyjęciem uczniów do szkoły i przejściem dzieci do innej szkoły;

12)   Wykonywanie zleconych zadań związanych z prowadzeniem rekrutacji do klas pierwszych i oddziału przedszkolnego w terminach wyznaczonych przez organ prowadzący;

13)   Sporządzanie uczniom legitymacji, kart rowerowych, wystawienie duplikatów legitymacji, duplikatów świadectw szkolnych;

14)    Prowadzenie rejestru wydanych legitymacji szkolnych, kart rowerowych, świadectw ukończenia szkoły, zaświadczeń dotyczących egzaminów ósmoklasisty;

15)   Prowadzenie ewidencji zwolnień uczniów z niektórych zajęć, przygotowywanie projektów decyzji dla dyrektora szkoły;

16)    Przechowywanie i nadzór arkuszy ocen uczniów;

17)   Kompletowanie do oprawy arkuszy ocen uczniów, którzy ukończyli szkołę;

18)   Wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły;

19)   Dokonywanie zakupu materiałów biurowych, giloszy świadectw szkolnych;

20)   Obsługa dokumentacji wypadkowej uczniów;

21)   Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg oraz wniosków;

22)   Obsługa komputera i urządzeń wielofunkcyjnych;

23)   Obsługa programu E-sekretariat;

24)   Sporządzanie sprawozdań do GUS i MEN dotyczących spraw objętych zakresem czynności;

25)   Prowadzenie spraw związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych;

26)   Obsługa interesantów, poczty elektronicznej sekretariatu i służbowej;

27)   Umiejętność śledzenia zmian w przepisach oraz interpretacji przepisów prawa;

28)   Ewidencjonowanie zaświadczeń dla uczniów;

29)   Obsługa kadrowa.

30)  Bieżąca znajomość wszystkich przepisów, instrukcji, zarządzeń dotyczących prowadzonego odcinka.

31)   Prowadzenie akt personalnych wszystkich pracowników szkoły.

32)   Ustalanie wynagrodzeń zgodnie z przepisami.

33)   Przygotowywanie umów dla nauczycieli i pracowników szkoły zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze godzin, świadectw pracy, dokumentacji związane z rozwiązaniem stosunku pracy.

34)   Przygotowywanie wniosków o nagrody i odznaczenia dla nauczycieli i pracowników szkoły.

35)   Przygotowywanie umów zleceń i umów o dzieło.

36)   Wypisywanie zaświadczeń dla pracowników dotyczących zatrudnienia.

37)   Prowadzenie i ustalanie urlopów pracowników administracji i obsługi.

38)    Sporządzanie listy obecności pracowników A-O na każdy miesiąc, dopilnowanie wpisywania się pracowników w każdym dniu.

39)    Sporządzanie dokumentacji związanej z przejściem pracowników szkoły na renty i emerytury.

40)    Prowadzenie na bieżąco rejestru absencji chorobowej i urlopów.

41)    Sporządzanie sprawozdań o zatrudnieniu do GUS, SIO.

42)   Współpraca przy opracowaniu preliminarza budżetowego szkoły .

43)   Weryfikowanie dokumentacji Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

44)   Sprawdzanie i podpisywanie dokumentów pod względem merytorycznym.

45)   Obsługa programu: Kadry Vulcan.

46)    Wprowadzanie danych do Systemu Informacji Oświatowej w zakresie zleconym przez Dyrektora Szkoły

47)   Obsługa Programu WEB Majątek wraz z ewidencją środków trwałych.

 

 

§ 15

Do zadań sprzątaczki należy:

1)      Utrzymanie w czystości pomieszczeń znajdujących się na parterze: sale lekcyjne, pokój nauczycielski, korytarz, łazienkę oraz schody przy windzie;

2)      Utrzymanie czystości w przydzielonym rejonie wymaga codziennego zamiatania, odkurzania, przetarcia na mokro podłóg, parapetów, tablic i mebli (m.in. stołów nauczycielskich, stolików uczniowskich, krzeseł);

3)      Raz w tygodniu miejsc trudnodostępnych, pastowanie, froterowanie podłóg;

4)      Mycie lamperii w razie potrzeb, co najmniej raz w tygodniu oraz okien w czasie ferii zimowych i letnich;

5)      Prawidłowe zamknięcie pomieszczeń szkolnych po zakończonej pracy;

6)      Zgłoszenie zauważonych usterek i uszkodzeń bezpośrednio Dyrektorowi Szkoły;

7)      Po skończeniu pracy wyłączenie oświetlenia i urządzeń elektrycznych w przydzielonym rejonie;

8)       Wykonywanie innych poleceń Dyrektora;

9)      Przestrzeganie czasu pracy, Regulaminu Pracy, przepisów BHP i przeciwpożarowych.

 

§ 16

Obowiązki konserwatora:

1)      ogólny nadzór nad sprawnością budynku (przegląd pomieszczeń),

2)      codzienne kontrolowanie urządzeń elektrycznych i urządzeń grzewczych,

3)       dokonywanie przeglądu sprzętu na placu zabaw i jego naprawa,

4)       prace montażowe i konserwatorskie na terenie szkoły,

5)      dokonywanie zakupu materiałów budowlanych,

6)      wykonywanie prac gospodarczych na terenie szkoły,

7)       opieka nad zielenią

8)      w czasie ferii zimowych i letnich wykonywanie drobnych prac remontowych,

9)       realizowanie innych zadań zleconych przez dyrektora wynikających z bieżącej działalności szkoły,

10)   wykonywanie innych poleceń Dyrektora,

11)   przestrzeganie czasu pracy, Regulaminu Pracy, przepisów BHP i przeciwpożarowych.

 

 

                                                                                                                      ROZDZIAŁ VII Zasady planowania pracy w Szkole

 

§ 17

1.        Działalność Szkoły opiera się na rocznym planie pracy, zawierającym zasadnicze kierunki pracy i zadania uznane za istotne dla funkcjonowania i rozwoju Szkoły, zgodne z polityką oświatową , programem wychowawczo-profilaktycznego

2.        W przypadku ustalenia nowych zadań dla Szkoły plan jest modyfikowany.

3.        Integralne części planu stanowią :

1)      plan nadzoru pedagogicznego,

2)      plan finansowy,

3)      kontrola zarządcza

 

                                                                                                                     ROZDZIAŁ VIII Zasady przyjmowania skarg i wniosków

 

§ 18

1.        Dyrektor przyjmuje interesantów w sprawach interwencji, skarg i wniosków  po wcześniejszym uzgodnieniu terminu oraz w terminach dni otwartych lub zebrań z rodzicami.

2.        Skarga dotycząca określonej osoby nie może być przekazana do rozpatrzenia tej osobie ani osobie, wobec której pozostaje w stosunku nadrzędnym.

 

§ 19

1.        Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telefonicznie, pocztą elektroniczną, w formie ustnej.

2.        Kwalifikacja skarg i wniosków odbywa się stosownie do zawartej w nich treści, zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego.

3.        Osoba przyjmująca skargę / wniosek w formie ustnej zobowiązana jest do sporządzenia notatki.

4.        Rozpatrywanie skarg wniosków odbywa się zgodnie z terminami kodeksu postępowania administracyjnego.

5.        W przypadku skargi dotyczącej naruszenia praw i dobra ucznia rozpatrzenie skargi odbywa się w terminie 3 dni roboczych od powzięcia informacji przez dyrektora.

 

§ 20

1.        Załatwienie skargi lub wniosku powinno być poprzedzone rozpatrzeniem wszystkich okoliczności sprawy.

2.        Załatwienie skargi lub wniosku polega na rozstrzygnięciu, wydaniu poleceń lub podjęciu innych stosownych czynności, usunięciu stwierdzonych uchybień  i w miarę możliwości przyczyn ich powstania oraz zawiadomieniu w sposób wyczerpujący zgłaszającego skargę lub wniosek o wynikach rozpatrzenia.

3.        Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w sekretariacie.

 

§ 21

1.        Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków są ewidencjonowane w rejestrze skarg i wniosków prowadzonym przez Dyrektora.

2.        Rejestr skarg i wniosków zawiera:

1)      liczbę porządkową;

2)      datę wpływu /znak / sprawy;

3)      nazwisko osoby wnoszącej skargę / wniosek;

4)      informację, czego dotyczy skarga / wniosek;

5)      termin załatwienia skargi / wniosku;

6)      datę, znak odpowiedzi.

 

ROZDZIAŁ IX Obieg dokumentów i podpisywanie korespondencji 

§ 22

1.        W Szkole  obowiązują następujące zasady obiegu dokumentów:

1)      przyjmowanie, rejestrowanie, dekretowanie, rozdział, załatwianie, obieg i przekazywanie dokumentów odbywa się na zasadach określonych w instrukcji kancelaryjnej obowiązującej w Szkole;

2)      pocztę wpływającą do Szkoły rozdziela do załatwienia podległym pracownikom Dyrektor;

3)      dekretacja i dyspozycja umieszczone na korespondencji wpływającej mają charakter wiążących poleceń służbowych;

4)      korespondencja rejestrowana jest przez sekretariat i przekazywana do załatwienia zgodnie z dekretacją;

5)      wyznaczeni do załatwienia spraw pracownicy zobowiązani są do merytorycznego opracowania projektów pism w określonych terminach i przedłożenia do akceptacji dyrektorowi zgodnie z kompetencjami.

2.        Obieg dokumentów w Szkole może odbywać się z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.

 

 

ROZDZIAŁ X Zasady sprawowania kontroli wewnętrznej i zewnętrznej

 

§ 23

1.        Kontrola wewnętrzna w Szkole jest wykonywana zgodnie z założeniami kontroli zarządczej i harmonogramem kontroli wewnętrznej na każdy rok szkolny.

2.        Kontrola polega na badaniu pod względem merytorycznym i  formalnym wykonywania obowiązków przez poszczególnych pracowników, analizowaniu jej wyników                              oraz zapobieganiu powstawania nieprawidłowości.

3.        System kontroli obejmuje kontrole wewnętrzne.

4.        Celem kontroli wewnętrznej w Szkole jest badanie prawidłowości realizacji zadań i  efektywności działania, w szczególności :

1)      ustalenie stanu faktycznego;

2)      badanie zgodności postępowania pracowników z obowiązującymi przepisami;

3)      ustalenie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości, jak również osób za nie odpowiedzialnych;

4)      wskazanie sposobu i środków umożliwiających likwidację nieprawidłowości;

5)      omówienie wyniku kontroli z zainteresowanym pracownikiem. 

5.         Wszystkie osoby zatrudnione na stanowiskach kierowniczych zobowiązane są w ramach powierzonych obowiązków do sprawowania nadzoru i kontroli w stosunku do podległych pracowników i opracowania planu kontroli.

6.        Zakresy kontroli:

1)      Dyrektor Szkoły przeprowadza kontrolę w zakresie:

a)      prawidłowej realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych;

b)     prawidłowej realizacji zadań i czynności wszystkich pracowników;

c)      przestrzegania dyscypliny pracy;

d)     realizacji uchwał Rady Pedagogiczne;,

e)      prawidłowości gospodarki finansowej zgodnie z zatwierdzonym planem finansowym,

f)       prowadzenie dokumentacji księgowej;

g)      prowadzenie spraw kadrowych, w tym akt osobowych;

h)     zgodności wypłat wynagrodzeń z dokumentacją źródłową;

i)       przestrzegania ustawy o ochronie danych osobowych;

j)       wykorzystywania urlopów pracowniczych;

k)     przeprowadzania w Szkole zamówień publicznych;

l)       przestrzegania regulaminów, obiegu dokumentów, instrukcji kancelaryjnej;

m)   rozchodu druków ścisłego zarachowania, terminowości składania sprawozdań;

n)     prawidłowego prowadzenia dokumentacji szkolnej;

o)      prawidłowej organizacji zajęć pozalekcyjnych, wycieczek;

p)     przestrzegania przez uczniów i nauczycieli statutu szkoły;

q)     przestrzegania przez uczniów oraz wszystkich pracowników przepisów bhp i  p/poż;

r)      zabezpieczenia nośników danych, archiwizacji danych i dokumentów.

 

§ 24

Kontrolę zewnętrzną w Szkole regulują odrębne przepisy prawa.

 

 

ROZDZIAŁ XI Postanowienia końcowe

 

§ 25

1.        Organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy, a także pracowników określa Regulamin Pracy.

2.        Zasady funkcjonowania sekretariatu określa instrukcja kancelaryjna.

3.        Działalność Szkoły opiera się na koncepcji pracy szkoły oraz rocznym planie pracy szkoły, zawierającym zasadnicze kierunki pracy i zadania uznane za istotne dla funkcjonowania i rozwoju Szkoły w danym roku szkolnym oraz na programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły.

4.        Zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacyjnym  Szkoły na każdy rok sporządza się aktualny wykaz stanowisk pracy.

5.        Zakresy kompetencji komórek i pracowników ustala Dyrektor.

6.        Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Dyrektor.

7.        Dyrektor jest odpowiedzialny za egzekwowanie przestrzegania przez pracowników postanowień niniejszego Regulaminu.

8.        Dyrektor Szkoły wydaje zarządzenia, komunikaty w różnych sprawach.

 

§ 26

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy powszechnie obowiązujące oraz Statut Szkoły i Regulamin Pracy Szkoły.

 

§ 27

1.         Regulamin organizacyjny Szkoły wchodzi w życie w drodze zarządzenia Dyrektora Szkoły.

 

 

 

 

Załączniki do Regulaminu organizacyjnego Szkoły:

1.        Schemat organizacyjny Szkoły;

2.        Protokół przyjęcia skargi / wniosku wniesionej / ego ustnie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Załącznik Nr 2

                                                                                                                                     do Regulaminu Organizacyjnego

Szkoły Podstawowej w Węglewie

 

P R O T O K Ó Ł

przyjęcia skargi/wniosku* wniesionego ustnie

 

 

W dniu ………………………………………. 20 …….r., w…………………………………………... ……………………………….……………………………………………………………………..….…

(nazwa instytucji)

Pan(i) ……………………………………………………………………………………………………

Zamieszkały(a) w ………………………………………………………………………………..….........
 przy ul. ……………………………………………………….……………………………... nr  ………

PESEL: ………………………………………………………………………………………….

Wnosi ustnie do protokołu następującą skargę/wniosek*

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Wnoszący dołącza do protokołu następujące załączniki:

1. ………………………………………………………………

2. ………………………………………………………………

Wnoszący wskazuje na następujące dowody i wnosi o przesłuchanie następujących świadków

1. ………………………………………………………………

2. ………………………………………………………………

3. ………………………………………………………………

 

 

 

Protokół niniejszy został wnoszącemu odczytany.

 

 

 

……………..…………………….…                                                            ………………………………

Przyjmujący zgłoszenie skargi/wniosku*                                                                  Wnoszący

 

* niepotrzebne skreślić

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 18 lutego 2025 16:34
Dokument wprowadzony do BIP przez: Katarzyna Woźniak
Ilość wyświetleń: 47
03 marca 2025 23:24 (Katarzyna Woźniak) - Zmiana treści zakładki.
03 marca 2025 23:21 (Katarzyna Woźniak) - Zmiana treści zakładki.
03 marca 2025 23:17 (Katarzyna Woźniak) - Zmiana treści zakładki.